تعداد بازدید : 112 - تاریخ خبر : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 11:27  
برگزاری چهارمین کنگره همگرایی در علوم غدد

چهارمین کنگره همگرایی در علوم غدد با تاکید بر پیشبرد مسیر علمی کشور از طریق همگرایی دانش برگزار شد

رئیس دانشگاه با اشاره به رشد سریع علم در مقایسه با گذشته گفت: خوشبختانه رشته غدد در مسیر موفقیت و پیشرفت است.
رئیس دانشگاه دومین همگرایی دانش را یک عامل مهم در رشد علمی عنوان کرد و گفت: همگرایی دانش  موجب رشد علمی دانشگاه و کشور  می‌شود و این امر می‌تواند فرصت‌هایی را برای تحقیق، تشخیص و درمان بهینه بیماران فراهم کند.

دکتر قناعتی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی  آینده پزشکی را دگرگون می‌سازد بر لزوم توجه به مقوله هوش مصنوعی در دانشگاه تأکید کرد.
وی رویکرد مسئولیت‌پذیری و بدهکارانه به جامعه را از دیگر عوامل رشد دانشگاه و کشور  عنوان کرد و افزود: با این نگاه وظیفه شخصی‌مان این است که کمک کنیم کشورمان ارتقا یابد.

در بخش دیگری از افتتاحیه چهارمین کنگره همگرایی علوم غدد، دکتر باقر لاریجانی، رئیس کنگره گفت: تلاش ما در پژوهشگاه این بوده است که از طریق همگرایی زمینه های مختلف علمی بتوانیم تحقیقاتی را انجام دهیم که منجر به تشخیص، کنترل و ارائه خدمات بهتر به بیماران شود.

ایشان گردآوری هدفمند حوزه های مختلف همچون پزشکی فردی، بیوسنسورها، میکروبیوم، متابولومیکس و ژنومیکس، سلول درمانی، پزشکی بازساختی، ژنتیک، مدل سازی و ... را در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به نوعی مثال عملی این همگرایی خواند.

دکتر لاریجانی  افزود: در این کنگره امسال نیز میزبان دانشمندان و پژوهشگران عرصه های مختلف خواهیم بود. فضایی که به نظر می رسد با حذف و کم رنگ کردن مرزهای بین دانشی توانمندی های مختلف از عرصه های گوناگون علوم پزشکی را کنار هم گردآوری نموده به این امید که با تبادل آرا، اندیشه ها و تجربیات، ایده ها و راهکارهای نوینی به منظور حل چالش های حوزه سلامت شکل گیرد.

دکتر لاریجانی ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند قدمی برای ارتباط هر چه بیشتر زمینه های مختلف علمی در کشور  باشد و ذهن های ما را به سمت همگرایی علوم در رفع نیازهای جامعه سوق دهد.

رئیس چهارمین کنگره همگرایی در علوم غدد  با اشاره به حضور و همکاری دانشمندان و اساتید مدعو در تراز جهانی از کشور های مختلف و رشته های علمی  متنوع در این کنگره افزود: هماهنگی و همکاری بین رشته های مختلف علوم پزشکی  یک ضرورت است  که موجب ارتقای سلامت و بهبود ارائه خدمت به بیماران می شود.

در بخش دیگری از این  رویداد، دکتر فرشید عابدی معاون پیشگیری و خدمات پایه بیمه سلامت بر لزوم تقویت همکاری و ارتباط بین مجامع علمی مختلف، سیاستگذاران و مجریان اشاره کرد و گفت: اگر خود مراقبتی در جامعه گسترش یابد مانع اتلاف منابع می شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه باید به سمت مصرف منطقی دارو و خدمات به ویژه خدمات پاراکلینیکی سوق داده شوند افزود: بخشی از رسالت دانشگاه، آموزش و پژوهش جهت ارتقا سلامت و کیفیت زندگی شهروندان است که این مهم با همگرایی علم و جامعه  محقق می شود.

دکتر صائب رئیس اداره سلامت شهرداری تهران و دکتر رئیس شبکه سلامت صدا و سیما جمهوری اسلامی  ایران نیز از دیگر میهمانان مراسم افتتاحیه این  کنگره بودند.

همچنین دکتر محمدرضا مخبر رئیس فرهنگستان علم و همچنین دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران پیام تصویری را ارسال کردند.

در این رویداد همچنین تفاهم نامه های همکاری بین انجمن سواد سلامت در علوم غدد و اداره کل سلامت شهرداری تهران، بیمه سلامت ایران و شبکه سلامت صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد و توسعه همکاری در جهت اجرای بهینه برنامه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی مشترک منعقد شد.  

چهارمین کنگره سالانه غدد درون ریز با برگزاری 10 پنل تخصصی و سخنرانی بیش از 40 استاد سخنران در 3 روز ادامه پیدا کرد.